Monday, April 5, 2010

Ikan oh ikan!

Ari nie aku nak cite pasal ikan pulak.
Asyik cite pasal aku dengan contest je.
Kita perlu tunjukkan kelainan.
Kelainan membawa seribu perubahan(kata2x hikmah bru saja kucipta). huhu.
Aku ada sikit info pasal ikan yang mungkin korang  tak tahu.

ikan tongkol


Ada apa dengan ikan tongkol?
Dah mcm tajuk filem. hehe.
Ikan nie sebenarnya banyak khasiatnya.
Info pasal ikan nie.
Bagi lidah Indonesia, ikan nie dipanggil ikan tongkol atau dalam bahasa latinnya adalah Thunnus maccoyii.
As you know, ikan biasanya mempunyai banyak protein dan nutrien.
Nilai nutrien ikan tongkol terletak pada cairan tertentu yang keluar ketika diolah (direbus, dikukus atau digoreng).
Kebanyakan orang Malaysia tidak suka ikan jenis ini kerana rasanye kurang enak.
 Tapi aku nasihatkan korang supaya makan ikan nie.
Bukan ape, ikan nie boleh merangsang pertumbuhan sel-sel darah merah dan melambatkan proses penuaan.
Makanya, sesuailah kepada yang nak awet muda tu:D
Jika diamalkan secara rutin iaitu minima tiga kali dalam seminggu sebagai menu utama, penyakit seperti rheumatic dan anemia akan sukar mengganggu hidup anda.
Khasiat ikan tongkol yang laen ialah untuk mengubati penyakit:
1.Rheumatic dan Linu Tulang
2.Anemia atau Lesu Darah
3.Mencegah Ejakulasi Dini
4.Kulit Kusam   

p/s:Ikan nie juga boleh menyebabkan keracunan jika tidak disimpan dengan baek.
Cara mencegah keracunan antara lain adalah dengan :
1. Menyimpan ikan dalam ruang pendingin sejak ditangkap hingga akan dimasak,
2. Tidak membeli ikan yang sudah tidak segar lagi atau telah mengeluarkan bau busuk,
3. Segera membersihkan ikan yang telah dibeli termasuk membuang isi perutnya sebelum disimpan dalam ruang pendingin.

Korang jangan makan kepala ikan pulak.
Tak baek untuk perkembangan otak.
Aku nie jenis yang tak suka makan ikan.
~Akhir kata, korang pikir, aku pikir, sume pikir~




4 comments:

Anonymous said...

ikan keli xde ke pis???

a d r e y n i e e l i s y a said...

wah..
info yg baik neyh.....


ikan lain ada lg?
hehe..
dasar tamak kan..
di bagi 1 info, nk yg lain

Mabuk! said...

Hmm,
ikan laen?
x terpikir lgi.
ikan nie pun tetiba terlintas dlm fikiran masa English Class.
So, I'm writing this post based on my imagination~
huhu~

fyqa. said...

imaginasi tggi!

Related Posts with Thumbnails